Region Örebro län och Örebro kommun förbereder för Citylinjen - ett snabbt, enkelt och hållbart kollektivtrafiksystem i Örebro.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Så här bygger vi

Under 2025 har vi anpassat gatorna längs Västra Nobelgatan, från Östra Bangatan till Hertig Karls Allé. Under 2025 gjordes även Universitetsplatsen om till bussgata för att skapa en god framkomlighet för bussen och en trafiksäkrare miljö för gående och cyklister. Under 2026 fortsätter arbetet på Hedgatan.

VäNobelVy2.jpg

Västra Nobelgatan anpassades för Citylinjen under 2025.
Skissbild: Örebro kommun

Citylinjen Etapp 1 är klar

I slutet på november öppnade Västra Nobelgatan och Nobeltunneln igen som varit avstängt sedan början av 2025. Med öppningen av den sista delsträckan är nu Etapp 1 av Citylinjen helt klar. Stråket sträcker sig från Brickebacken till Tegnérlunden. 

Etapp 2 

Region Örebro län och Örebro kommun planerar nu för att ännu fler ska kunna resa snabbt, smidigt och hållbart med kollektivtrafiken och för att ta vara på de investeringar som redan gjorts. Målet är att fortsätta bygga ut Citylinjen i takt med tänkt projektplan, så att hela systemet kan tas i bruk 2030.

Under 2023 skrev organisationerna under en gemensam avsiktsförklaring för fortsatt utbyggnad av Citylinjen etapp 2. Politiska beslut om genomförande togs hösten 2025.


Tegnérlunden -Mellringe och Tegnérlunden till Vivalla/Lundby 

  • Etapp 2 innefattar Tegnérlunden till Mellringe och Tegnérlunden till Vivalla /Lundby. Arbetet är planerat att genomföras i omgångar under åren 2026–2029. 

  • Etapp 2 finansieras på liknande sätt som etapp 1 – med halva kostnaden genom statlig medfinansiering via Länstransportplanen.

  • Kostnaden för Etapp 2 beräknas till totalt 460 miljoner i 2025 års prisnivå. 230 miljoner av dessa tas från Örebro kommuns budget. Resterande 230 miljoner är statliga medel via Länstransportplanen.

Här kan du se en Citylinjen- alla etapper i tänkt BRT-system.
Obs! Bilden visar ej planerad linjesträckning eller tänkt trafikering i detalj. 

Här är en karta på tänkt Etapp 2 inklusive planerade delsträckor. 

Delsträcka 1, etapp 2

Under 2026 startar arbetet med den andra etappen av Citylinjen. Etappen omfattar sträckor mot Vivalla, Lundby och Mellringe – och en av de första delarna blir Hedgatan och Hertig Karls allé.

Läs mer om ombyggnationen på Hedgatan 

Etapp 1

  • Etapp 1 omfattar Brickebacken till Tegnérlunden och genomfördes under åren 2021-2025. 

  • Den tidigare avsiktsförklaringen för Etapp 1 tecknades 2020 och grundar sig på den genomförandeutredning som gjordes redan 2018.

Från norr om universitetsrondellen till Österplan.

etapp1-1.jpg

Det här har vi gjort:

  • Skapat två busskörfält med mittförlagda hållplatser samt två körfält för övrig fordonstrafik, ett i varje riktning. Bussens körfält är markerade med röd asfalt.
  • Gett de nya busshållplatserna ett tak med torräng.
  • Förberett trafiksignalerna med signalprioritet, som bidrar till att förkorta bussens restid.
  • Gjort en ny gångpassage över Rudbecksgatan vid Österplan.
  • Tillgänglighetsanpassat alla passager.
  • Satt upp ny belysning.

Under 2023 kommer busshållplatserna att kompletteras med ytterligare utrustning, i form av en digital skärm som visar se hur lång tid det är kvar tills nästa buss kommer.

etapp1-2.jpg

Det här har vi gjort: 

  • Nya hållplatser, som är anpassade för snabbussarna och består av ett långt väderskydd med sittplatser både i väderskyddet och utanför på plattformen. 
  • Gett de nya busshållplatserna ett tak med torräng.  
  • Anpassat hållplatsinformationen med bland annat nedräknare, som visar hur lång tid det är kvar tills nästa buss kommer. 
  • Markerat bussens befintliga körfält med röd asfalt. 
  • Förlängt cykelbanan genom den norra delen av Fabriksgatan, förbi Kulturkvarteret, samt gjort cykelparkeringar längs Fabriksgatan. 
  • Planteringar för att ge mer grönska. 

etapp1-3.jpg

Det här har vi gjort: 

  • Byggt om båda hållplatserna. Hållplatsen i norrgående riktning mot stan har fått ett långt väderskydd, som under hösten kommer kompletteras med sittbänkar både i väderskyddet och utanför på plattformen. Det ger fler möjlighet att vänta både på plattformen och under tak i väderskyddet.  
  • Satt upp ny belysning och byggt ett ordentligt övergångsställe över Saxons väg, för att skapa trygga och trafiksäkra vägar till och från hållplatserna. 
  • Satt upp cykelställ i anslutning till hållplatserna för att underlätta för dem som vill kombinera en resa med cykel och buss. 
  • Byggt om den tidigare timglashållplatsen, som gjorde att endast en buss kunde stanna vid hållplatsen. Nu är det möjligt för bussar i båda riktningar att stanna vid hållplatsen för att hämta upp resenärer. 

Det här har vi gjort: 

  • Flyttat busshållplatsen i södergående riktning till norr om gång- och cykelbron, så att plattformarna nu ligger mitt emot varandra. Det ökar trafiksäkerheten genom att båda hållplatserna nu ligger i anslutning till en gångpassage. 
  • Byggt en ny gångbana med belysning intill busshållplatsen för att skapa trygga och trafiksäkra vägar till och från hållplatserna. 
  • Satt upp cykelställ i anslutning till hållplatserna för att underlätta för dem som vill kombinera en resa med cykel och buss. 
  • Planterat mer grönska runt hållplatserna. 

Både busshållplats Brickebacken centrum och Björkrisvägen har kompletterats med en digital skärm på stolpe som visar avgångstider. När Citylinjen invigs i december i år, kommer en digital klocka räkna ner tills bussen går. 

Busshållplats Granrisvägen togs bort, eftersom hållplatserna i Brickebacken Centrum ligger nära. För att förkorta restiden för snabbussarna är det viktigt att hållplatserna inte ligger för tätt, samtidigt som det också ska vara tillräckligt nära för boende. Ett optimalt avstånd bedöms vara 500-800 meter mellan hållplatserna. 

Två nya busshållplatser anläggs norr om den befintliga vändplatsen. Vi gör gångbanor till de nya hållplatserna för att skapa trygga och trafiksäkra vägar till och från hållplatserna.  

Arbetet samordnas med byggandet av ett nytt vård- och omsorgsboende i området. 

För att förbättra framkomligheten och skapa en mer hållbar stadstrafik planeras även en ny gata anpassad för Citylinjen i området. Samtidigt byggs en ny gång- och cykelväg för att underlätta för oskyddade trafikanter och främja hållbara transportalternativ. Som en del av projektet kommer även trafiksignaler att installeras i korsningen Saxonsväg – Gällerstavägen.

Läs mer om gatutarbetet i Brickebacken på Örebro kommuns webbplats

Det här har vi gjort längs Rudbecksgatan:

  • Nya busskörfält mellan Österplan och Trädgårdsgatan och mittförlagda hållplatser vid Eyra idrottsområde för att bussen ska påverkas så lite som möjligt av svängande trafik i korsningar.
  • Nya väderskydd med torräng på taket och förbättrad belysningen för hållplatsen vid Våghustorget, som behållit samma placering som tidigare. Hållplatsen har också fått en ny typ av digital informationsskylt, som visar hur många minuter som är kvar tills bussen anländer.
  • Ny cykelparkering på Våghustorget, där det går att låsa fast cykeln mot ramen och där det finns plats även för lådcyklar. Det har också gjorts en tydligare gräns mellan parkeringen och cykelbanan för att göra den mer trafiksäker.
  • Ny trafiksäkrare passage för gående och cyklister vid korsningen vid Mogatan.
  • Ny gångbana med belysning genom Margaretalunden.
  • Tagit bort hållplats "Trädgårdsgatan" längs Rudbecksgatan eftersom det är viktigt att hållplatserna inte ligger för tätt för att kunna förkorta restiden, samtidigt som det också ska vara tillräckligt nära för boende. Ett optimalt avstånd bedöms vara 500-800 meter mellan hållplatserna.

Arbetet har samordnats med förnyelse av 2400 meter vatten- och avloppsledningar längs Rudbecksgatan, mellan Rådmansgatan och Fabriksgatan.

 

Illustration över hur Våghustorget kommer se ut när arbetet är färdigt: Foto: Örebro kommun

Illustration över hur Våghustorget kommer se ut när arbetet är färdigt: Foto: Örebro kommun

Ombyggnad_citylinjen_Örebro_kommun.jpg

 

 

Delsträcka 6 går mellan Universitetsplatsen i söder och Tybble i norr.

Vid Universitetsplatsen avslutas sträckan i höjd med korsningen Forskarvägen-Åstadalsvägen. Vid Tybble ansluter sträckan till den redan ombyggda delen av Universitetsallén. 

Bussgata och ny körväg för bilister 

Under 2025 görs Universitetsplatsen om till bussgata för att skapa en god framkomlighet för bussen och en trafiksäkrare miljö för gående och cyklister, framför allt genom att bilar inte längre kan köra om bussen vid hållplatsen.

Biltrafiken leds tillfälligt om via Forskarvägen till Sörbyängsvägen. Detta i väntan på den nya huvudgatan mellan Norrköpingsvägen och Åstadalsvägen, som planeras byggas i samband med den planerade stadsdelen Tybbleängen.

Läs mer om planprogrammet för Tybbleängen på Örebro kommuns webbsida

Det här görs under 2025: 

  • Vi bygger egna körfält för bussen på Universitetsallén, mellan cirkulationsplatsen och Tybble, och förser trafiksignalerna med signalprioritering – en funktion som gör att bussen prioriteras i korsningen. Det bidrar till att förkorta restiden och förbättra punktligheten för bussen. Bussens körfält markeras med röd asfalt. Vid Tybble ansluter busskörfälten till den redan ombyggda delen av Universitetsallén och Rudbecksgatan.

  • Vi bygger busskörfält genom cirkulationsplatsen vid Universitetet, som regleras med trafiksignal, för att bussen ska få kortare restid och prioriteras mot övrig trafik. 

  • Busshållplats Rundstigen på Åstadalsvägen tas bort, eftersom busshållplats Universitetsplatsen ligger nära och båda hållplatserna skulle innebära för täta stopp för att kunna följa tidsschemat.

 

Detta är gjort längs Östra Bangatan från Vasagatan och fram till korsningen vid Östra Nobelgatan:

Ny hållplats, trafiksignal och passage

  • En ny mittförlagd hållplats är byggd i norrgående riktning på Östra Bangatan. Hållplatsen har ett eget busskörfält för att annan trafik ska kunna passera. Bussens körfält är markerat med röd asfalt.
  • Bussen signalprioriteras. 
  • En ny passage för gående över Östra Bangatan är färdigställd som förbinder Resecentrum med staden och gör det enkelt för gående att säkert passera över gatan.

Ny gång- och cykelbana och trivsammare stadsmiljö

  • En ny gång- och cykelbana är färdigställd längs med Östra Bangatan, mellan Järntorgsgatan och Järnvägsgatan, där den ansluts till befintlig gång- och cykelbana.
  • Belysningen är förbättrad och mer grönt tillförs i gaturummet genom planteringar längs med Östra Bangatan. Planteringarna tar hand om dagvatten och minskar risken för översvämningar. 

    BRT_Resecentrum_fr_330_240305.jpg

Den 24 november öppnar vägen och Nobeltunneln igen som varit avstängd sedan början av 2025. Hela etapp 1 av Citylinjen är nu färdig – från Brickebacken till Tegnérlunden. 

Här är allt som har skett på Västra Nobelgatan: 

  • Nya busshållplatser, med sittbänkar, belysning och väderskydd med torräng på taket.
  • Särskilda busskörfält är nu på plats, där bussarna också får förtur i korsningar med rödljus mot övrig trafik. Även blåljus får använda bussfälten.
  • Hållplatsen Viktoriagatan har tagits bort, eftersom den låg för nära hållplatserna Resecentrum och Tegnérlunden.
  • En ny gång- och cykelbana har dykt upp längs sträckan. Det innebär att det nu finns en sammanhållen cykelväg från Brickebacken till Tegnérlunden.
  • Bättre belysning och en ny gång- och cykelpassage vid Norrgatan.
  • Nya träd har planterats längs hela sträckan.
  • En ny park har skapats på Fogdegatan.
  • Regnbäddar har placerats ut på gatorna, som ska fånga upp och rena hälften av vattnet innan det når Svartån. 

Omfattande arbeten på vatten- och avloppssystemet har genomförts. 

Etapp 2

  • Politiska beslut: 2025
  • Byggnation: 2026–2029
  • Byggstart: 2026
  • Leverans av elbussar: 2026
  • Kostnad: 460 mnk varav hälften är statlig medfinansiering

Tegnérlunden- Mellringe, Tegnérlunden -Vivalla /Lundby

  • Totalsträcka: 9 km
  • Busskörfält: 3,1 km
  • Hållplatser: 14 st
  • Antal bussar: 23 st (etapp 1 och etapp 2)
  • Turtäthet: 5 min

Etapp 1: Brickebacken-Tegnerlunden

  • Politiska beslut: 2020
  • Byggnation: 2021–2025
  • Trafikstart Citylinjen: 2024
  • Leverans av elbussar: 2026
  • Kostnad: 310 mnkr varav hälften är statlig medfinansiering  

Brickebacken – Tegnérlunden

  • Totalsträcka: 7 km
  • Busskörfält: 4 km 
  • Hållplatser: 13 stycken 
  • Antal bussar: 23 stycken
  • Turtäthet: 5 minuter


Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 24 november 2025