Vi förbereder för Citylinjen
Hög turtäthet och kortare restid
Citylinjen avgår ofta, ungefär var 5:e minut under morgon och eftermiddag, när vi har högt resande. Det är möjligt att stiga på och av i alla dörrar och betala sin biljett digitalt, vilket också möjliggör snabbare stopp.
Busstrafik linje 1, 2 och 3
- Linje 2 går var 10:e minut mellan Mellringestaden och Tegnérlunden.
Tillsammans med linje 1 blir det buss var 5:e minut mot Universitetet. - Linje 1 fortsätter därefter till Brickebacken var 10:e minut.
- I andra riktningen kör linje 1 och 3 varannan tur till Vivalla och Lundby, vilket ger 5-minuterstrafik till Vivalla centrum. Linje 3 fortsätter till Lundby var 10:e minut under dygnet när mest människor reser.

Egna körfält och mittförlagda hållplatser
Citylinjen har till största delen egna körfält. Både busskörfält och hållplatser placeras i mitten av gatan för att bussen ska påverkas så lite som möjligt av svängande trafik i korsningar. Även regionbussar och utryckningsfordon kan använda busskörfälten.
Prioriteras i trafiksignaler
Trafiksignalerna i Örebro har försetts med en ny funktion, som gör att bussen prioriteras i trafikkorsningar. Det innebär att bussen ofta får grönt ljus i korsningar, vilket bidrar till att förkorta restiden. Detta gynnar alla de regionala bussar som trafikerar sträckan och även de bilar som kör i samma riktning som bussen.
Nytt stadslinjenät - Citylinjen är pulsådern
Den 15 december 2024 infördes ett nytt linjenät för stadstrafiken i Örebro. Det nya linjenätet består av totalt sju stadslinjer, varav Citylinjens linje 1 och 2 är pulsådern som binder samman befolkningstäta stadsdelar med centrum och universitet. Ytterligare fem linjer ingår i det nya stadslinjenätet som täcker övriga stadsdelar i Örebro och ansluter till Citylinjen.
Mycket av utvecklingen som sker inom Citylinjen - bättre resenärsinformation med digital klocka för nedräkning samt smidigare biljettsystem kommer också den övriga stadsbusstrafiken till godo.
Även regiontrafiken sammankopplas med det nya systemet i den mån det går och behövs. Det nya stadslinjenätet innebär en förändring i hur stadsbussarna trafikerar Örebro stad och påverkar även hållplatsernas placering i stadsmiljön.
Egen visuell identitet
Citylinjen har en egen design, både exteriört och interiört. Exteriört känns bussen igen på den gröna linjen som löper från fronten och vidare bak på bussen. Den gröna färgen återkommer i väderskydd längs med stråket och kommer även synas i digitala skärmar på hållplatserna.
Under våren 2025 avbröts samarbetet med den tidigare upphandlade holländska leverantören av elbussar, Ebucso. Ny avtalspart är Volvo. Elbussarna från Volvo förväntas leverareras under 2026.
Nedan visas skiss på den nya elbussen från Volvo.
Med reservation för ändringar.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Hur kan vi göra sidan bättre?
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 18 november 2025