Fördjupad information
Här finns olika dokument och länkar där du kan läsa mer om BRT, bland annat konsultrapporter, projektering och forskning på ämnet.
Rapporter och arbetsmaterial som ligger till grund för beslut om utformning av BRT-systemet Etapp 1.
Rapporterna är arbetsmaterial där ett flertal olika alternativ har utretts. Slutgiltig utformning sker i projekteringen. Se exempel Projektering delsträcka 4-5.
Här hittar du skisser som rör projekteringen för delsträcka 4-5.
- BRT i Sverige - Bakom BRT i Sverige står Sveriges bussföretag samt organisationen BilSweden.
- Samlad information om BRT system i Sverige
- Svensk kollektivtrafik - Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige.
- Hur ska vi prioritera bussen?
- Jämställdhet i transportsystemet K2
- Kollektivtrafikens nytta
- Ökad sysselsättning
- PASTA project
I arbetet med två nya spårvagnslinjer har projektet "Framtidens kollektivtrafik i Malmö" använt den senaste resvaneundersökningen för att räkna på kostnader och vinster för tillväxt, miljö, integration och jämställdhet. Läs mer på jamstall.nu.
BRT Guidelines
Staden
- Samplanering mellan bebyggelse och BRT
- Arbeta för att stimulera mer resor med gång, cykel och kollektivtrafik
Kollektivtrafiken
- Effektiva trafiksignaler
- Körfält för prioriterad trafik
- Hög standard på hållplatser
Fordon och stödsystem
- Egen design på bussarna
- Påstigning vid samtliga dörrar
- Trafikinformation ombord på bussarna
Trafikering
- Snabb biljettvisering som inte påverkar tiden vid hållplats
- Trafik under större delen av dygnet
- Tät trafik
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Senast uppdaterad: den 31 januari 2023